Thursday, March 13, 2008

زمان وانا صغير






كانت فيه أغنيه زمان كده أيام الجاهليه .اسمها زمان وانا صغير كنت بحلم ابقى كبير تعب القلب واتحير من الدنيا ومن المشاوير.بجد والله ياجماعه كلنا واحنا صغيرين كنا بنحلم نكبر عشان نحس باستقلال فى فكرنا وتصرفتنا كلنا كنا بنحلم بكده.كلنا كنا حاسيين ان احنا هنكون فى عالم غير العالم كبرنا بقى.طب وبعد اما كبرنا ايه اللى حصل حد فيكم حس فى لحظه بمتعه انه كبر .حد بجد حس ان حياته كده احسن.بصراحه انا من رأيى ان الواحد عاش طفوله جميله اوى جربنا فيها كل حاجه.كانت بجد لحظات ممتعه كانت بجد لحظات كلها مرح وفرحه.بجد كفايه ان احنا مكنش بنحمل هم امتحانات الميد تيرم وامتحان الاناتومى العملى.المهم بجد يارفاق التدوين الطفوله كانت حلوه بس كلنا حلمنا ان احنا نكبر.انا واحده من الناس حاسه ان الحياه دلوقتى جميله اوى لاننا بدأنا نفهمه شويه صغيرين نفهم ايه اللى بيحصل.وبجد بقى عندنا حاجات بنعملها سواء فى الكليه او فى اى مكان تانى.الحياه اتغيرت وكبرت احلامنا معانا وبدأنا نحقق منها حاجات ولسه هنحقق.فى ناس هتقولى انتى شكلك رايقه وعايشه الدور ومش بتفرحى الا لما البلد تولع.استنوا بس ياجماعه هتقولولى الاسعار ناااااااااااااااااااار والدنيا قايمه عشان المحليات.عارفه والله بس صدقونى والله لازم نفوق من غفلتنا ونرجع نكمل مشوار النهضه من تانى اللى بدأناها مش كبرنا يبقى لازم نشتغل بجد فى كل حته احنا فيها لازم نشتغل ياريت كلنا نشتغل .لازم نحمل هم النهضه.والشغل رجع تانى للناس اللى بتحب حد يقولها اعملى حمله المخدرات حلقات الجنه فى بيوتنا.يلا همتكم بقى. مش بدأنا ان احنا كبرنا خلاص وكان نفسنا نكبر اشربوا بقى.بجد انا حاسه بسعاده وحاسه ان احنا لسه فينا امل مهما بيحصل فينا.سعيده بأننا كل يوم بنكبر وكل يوم بنتعلم تعبنا اه من المشاوير اتحيرنا لكن لازم نحس بمتعه ان احنا اصبحنا ناس ممكن تأثر فى امه.رب همه احيت امه.بلاش نفضل نرجع بالزمان لان الزمن عمره ماهيرجع.انا مره كنت بكلم دكتوره عندنا فى الكليه وقالتلى كلمه عمرى ما هنسأها.قالتلى ليه عايزين حد يولعلنا شمعه عشان نمشى فى الطريق لازم نعتمد على نفسنا بقى.كبرنا وهنكبر وياريت كلنا نكون بنكبر فى طاعه الله ياريت كلنا نكون من صتاع النهضه.ياجماعه حلو نفتكر اللى فات فى طفولتنا بس مش هنفضل نعيش فى الماضى الحاضر اكيد هيبقى فيه اللى يخليه احلى




حبه امل وحبه تفاؤل بقى


فى ايام اليأس بيتوزع مجانا مع الفول




المهم زمان وانا صغير كنت بحلم ابقى كبير




وانا فرحانه بالحلم ده




مهما تعبنا ومهما قابلنا




هتفضل كل مرحله ليه ذكريتها




فى رعايه الله




عاشقه الاقصى

4 comments:

ِِAdem El-Mahdy said...

السلام عليكم

يا دكتور دايما بتجيبى مواضيع على الجرح

و بس
و سلام عليكم

dr.Muslim said...

اقتباس


-مكنش بنحمل هم امتحانات الميد تيرم وامتحان ((((((الاناتومى العملى))))))-...أستر يــــــــــــــــا رب

جزاكم الله خيرا علي الموضوع الطيب.

Hosam Yahia حسام يحيى said...

موضوع جميل


ان شاء الله نكبر


تحياتى

walaa rizk said...

.حسام يحيى

جزاك الله خيرا.

وان شاء الله نكبر

واحنا كبرنا.

خطاب المصرى
ان شاء الله ربنا هيستر

وكلنا لها