Friday, March 28, 2008

ما زال فى الامه نبض


السلام عليكم ورحمه الله وبركاته






مازال فى هذه الامه نبض






الكلمه ديه انا دايما بقولها






بقولها لانى مؤمنه بأن نصر ربنا هيجى لما ننتصر على أنفسنا


فى ناس كتير بتقول انى عايشه الدور مش مشكله عاجبنى وهأعيشه


اصلى مش جايب منهج من دماغى او من اى مكان المنهج دا منهج ربانى


ألا ان نصر الله قريب


وان تنصروا الله ينصركم


مش كل ديه ايات


ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم


اكيد عمرنا ماهنتقدم ولا نتغير الا لما احنا من انفسنا نتغير


ونغير الكون حوالينا


اللى بيحصل من غلاء وفساد ونخلف ماهو الا نتاج عن حاجه واحده وهيا الخوف وعدم تحمل المسئوليه


وان احنا ارتضينا الذل


على فكره انا صعبان عليا اوى حالنا


لكن برجع واقول احنا السبب


زى ما كل واحد السبب فى اى شئ بيحصله


يعنى مثلا انا الايام اللى فاتت كان نفسيتى تعبانه جدا وكنت حاسه ان الدنيا كلها ضدى


او بمعنى ءاخر كدت انى اكرهه حاجات كتير حواليا المهم الحمد لله من الاسبوع اللى فات وانا بدات اخد بالى من نفسى وافكر ببساطه شويه بس انا اللى تعبت وانا برضه السبب فى ده ولما الواحد فرح وقرر انه يبقى بجد حد تانى وش الاحزان والاشياء اللى هتزعله وتخليه يعمل واجباته بلا روح قررت انى بجد اسيب الدنيا تمشى ببساطه


ولما اتقال ليه ان لازم الواحد يفكر ببساطه ومايحرقش نفسه فى التفكير كنت متخيله انه مينفعش لكن والله دا الصح


المشكله ان الواحد بيوجع وبيألم نفسه يعنى انا دلوقتى بكتب بالشمال اكتر لان اعصاب الجهه اليمين الله اعلم مالها فيها الم رهيب


بس انا السبب اكيد


بس والله انا الحمد لله بقالى اسبوع او اكتر فرحانه ونفسيتى تمام

بس الظاهر دى رواسب


المهم انا حبيت اضرب مثال على نفسى عشان ابين لكم اد ايه الواحد بيبقى هو فى النهايه السبب فى اللى بيحصلوها


لو الشعب فاق من اول ما الحكومه استبدت بالناس كان الوضع بقى مختلف

لكن كل واحد كان بيقول اهم حاجه لقمه العيش وادى لقمه العيش مش لاقينها هيعملوا ايه لسه برضه السكوت مستمر


انا لسه مؤمنه بأن الفجر جاي بس نغير انفسنا ونبدأ بتقوى الله


اكيد لما نبدأ بتقوى الله هنتغير ونقلب الكون كله ونخليه جنه فى الارض.


المهم نسيت اقول على حاجه مهمه اوى ان كل يوم الحكومه بتثبت للناس غباءها وللاسف كل يوم بيزودوا رصيد كره الناس ليهم

يعنى الفساد والظلم واستبداد


وكمان غباء


حلو اوى انهم يأجلوا المحاكمه العسكريه ليوم 15\4

يعنى بعد انتخابات المحليات بحوالى تسع ايام


بصراحه غباءهم فوق الحدود


والله يعملوا اللى هما عايزينه


الاخوان هيدخلوا الانتخابات شاءوا ام ابوا


لو اراد الله


وبعدين النظام اصبح مفلش مش عارف لو اتحكم فى القضيه هيحصل ايه


نظام جبان


لو كان عادل لحكم من زمان فى القضيه


لكن صبرا


احنا مش خايفين


اسر المعتقلين كلهم نحسبهم ولا نزكى على الله احدا


محتسبين


لكن لن تهنأ ايها الظالم


لن نسكت عن الظلم


وبجد ياريت الناس تفوق بقى عشان اللى بيحصل بقى كتير


انا من هنا بقولكم دعوه للتغيير


بجد حالنا مش هينصلح الا بالتغيير




3 comments:

Unknown said...

السلام عليكم
موضوع جميل جدا ماشاء الله
قال رسول الله صلي الله عليه وسلم
الخير في وفي امتي الي ان تقوم الساعة
وان شاء الله الاسلام سيعود ويقود ويسود العالم بأذن الله
ودخول الاخوان للمحليات يفضح النظام ويبين جبنه فعلا وعجزه وديكتاتوريته ويبين كذلك اساليبه الجديده في التزوير والانتهاكات
علينا فقط العمل والجهد وعل الله النتائج والاجر
اللهم تقبل
وجزاكم الله خير

ِِAdem El-Mahdy said...

السﻻم عليكم

اتفق معك اننا امة و شباب ﻻزلنا بخير
و لكن ضاعتت منا مفاهيم كثيرة
اصبحت من الصعب علينا
تحقيق ما نتمناه

منها

اننا نتكلم اكثر مما نعمل
نقول النهضة و التغيير و اﻻصﻻح
و نحن ابعد ناس من ذلك اﻻصﻻح

و القياس على ذلك كثير
انا ﻻ اتشائم و لكن ادعوا ان نقف وقفة جادة مع انفسنا لكى نحقق التغيير فى انفسنا اوﻻ

و بس
و سﻻم عليكم

walaa rizk said...

الفاتح الجعفرى

جزاك الله خيرا على المرور

واحنا فعلا علينا العمل بس نعمل بصدق


ادم المهدى

جزيت خيرا على التعليق

وعند حضرتك حق فعلا


احنا بنتكلم اكثر من الافعال

لذلك انا بنادى ان احنا لازم نوقف مع نفسنا وقفات وليست وقفه لاننا محتاجين نعمل ريفريش لأنفسنا قبل الناس

ولازم نبدأ رحله التغيير مع أنفسنا

لان الاصلاح والنهضه مش هتم بناس مش عارفه تنهض بنفسها