Monday, October 26, 2009

شخابيط

بقالى كتير محكتش هنا كنت بكتب كلام عام ممكن يتكتب فى آى حته ومكنتش بكتب عنى

يمكن أفضل لكن آحيانا بنحب نكتب عن نفسنا

الأول

بجد وحشتونى جداااا

وحشنى الناس اللى كانت بتيجى هنا زمان وتعلق وحشتنى اللمه ديه

ان شاء الله أرجع اتواصل مع كل الناس تانى بأذن الله


ثانيا

كنت بدور فى الأرشيف ولقيت بوست عن العيد الكبير اللى فات

وحسيت آد آيه وحشنى انى ادخل وأحكى فجيت لكم


بصوا الدنيا كل يوم فى جديد وكل يوم فى حال
مره يبقى الواحد فى حاله من السعاده ومره يبقى مش تمام

بس فى النهايه كل واحد ليه حياه بيحيى فيها وبيحاول

أنا بقى من الناس اللى لسه بحاول

بحاول أحيانا بفشل فى محاولاتى اللى انا فى قرارة نفسى مش بعتبرها فشل لانى لسه فيه نبض وروح يبقى ازعل ليه ؟؟؟
بحاول أعمل اللى انا بحبه وأعيش أسعد اللحظات بسعاده

بحاول أكون زى ما أنا عاوزه وبحاول

وادينا بنحاول

الفتره اللى فاتت كلها ولحد الآن

حلوه ممتعه مفيده لكنها فى نفس الوقت فيها شويه آلم
كتير او شويه مش مهم

المهم ان الواحد بيحاول الصمود وخلاص

وآحيانا بيبقى ضعيف ونفسه يلاقى حضن قلب يسمعه
وبيلاقى
لكن مش بيعرف يترجم اللى جواه
فبيسكت والآلم يزيد

ويقول ياااااااه

....................

يمكن حياتى محصلش فيه تغيير كبير ممكن أحكيه

لكن فيه تفاصيل صغيره بتحصل غيرتنى من جوايا

يمكن أكثر هدوءا أكثر ثوره أكثر اشتياقا أكثر بعد
أكثر عقلانيه أكثر رقه

متناقضات كتيره جدا

لكن لسه أنا زى ما أنا

بحلم ومتمسكه بحلمى حتى لو العالم كله قال انى مجنونه

أعشق جنونى اللى قادنى الى أعقل قرارات وأعقل أفعال

وكما وصفوه

جنون الروح

..................

للجنون بقى حكايه

الجنون ده أحلى حاجه وأمتع حاجه

جنون روح

جنون الانطلاق

تفاصيل كتير جوه الكلمه حساها بس مش قادره أوصلها

المهم

هذا انا
حيث يكون الحلم يكون الجنون أكون انا

..................

كنت ناويه أشتري سمكتين فى قاروره زجاج

بس واحد صاحبتى قالتلى انههم هيموتوا

بس انا لسه عاوزه اشتريهم

عموما انا كنت هأسميهم

دورى وميدى

فأدعو بقى أجيبهم عشان يؤنسونى شويه
لأنى حبيبتهم أوى حتى قبل ما اشتريهم
.......................

بصوا بجد المدونه ديه انا بحبها اووووى
بحس انها من الحاجات الجميله فى حياتى

هى أصلا سبب سعادتى فى كذا حاجه كده

فانا بحبها ومفيش حاجه ممكن تأخدنى منها الا الشديد القوى

كفايه بقى كده

ودعواتكم


9 comments:

Unknown said...

لعلى لست من هؤلاء الذين اكانوا يأتون زمان ويعلقوا
لكن اسمحى لى يا دكتورة ان اعلق على هذا البوست
..
صحيح العربية ليها رونق رائع
لكن سعات العامية بتحسس الانسان بطبيعة الكلام وعفويتة
...
اعتقد ان اغلبنا لسة بيحاول انا من الناس الا لسة بادئين محاولات
احلى حاجة اما توصلى للاستقرار نوعا ما انك تفتكرى المحاولات دى
فعلا بتبقى لحظات رائعة
حضرتك اجلسى مع نفسك كدا وافتكرى محاولات زمان
من سنة مثلا
يمكن البوست بتاع العيد الكبير كان مقترن بمحاولة
احساس رائع مش كدا
..
كنت افكر فى عصفورين واقنعونى انى ساميتهم فاقلعت عن الفكرة
مجرد الاحساس ان هناك رفيق يشاركك كل تلك للحظات
وينعم معك بكل لحظة هناء وسعادة

مدونون من اجل الاقصي said...

السلام عليكم
تعرفي بحبك اوي
والبوست يجنن
ليه
مش عارفة
بس حلو اوي وواقعي وحالم
جيبي السمكتين
سمسم / سما

لو عرفوه هيحبوه said...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اسال الله ان يوفقك لكل ما يحبه ويرضاه

نتمنى زيارتكم لحملتنا لو عرفوه هيحبوه لنصره النبى صلى الله عليه وسلم

هذا اقل واجب نقدمه لحبيبنا صلى الله عليه وسلم

وجزاكم الله كل خير

Unknown said...

تدوينة رائعة...ومافيش نجاح الا لازم يكون وراه قصة مؤلمة ومافيش قصة مؤلمة الا انتهت بنجاح واكيد كلنا بنحاول ولس ماوصلناش ..الفشل خطوة من خطوات طريق النجاح...وربنا يكرمك وتشتري السمكتين...دمتي بتميز

الأختان:عاشقة الشهادة وعاشقة فلسطين said...

بجد.. بفكر أنا كمان فى حوض أسماك...وقفص عصافير من زمان وإن شاء الله هجيبهم

وحشتينا جدااا
ونفسنا تنورينا فى المدونة من جديد

مهاجر فى وطنى said...

السلام عليكم
انا مكنتش باجى هنا زمان ينفع اجى دلوقتى ؟؟
بس بسراحه البوست يخلينى اتحايل عليكى اجى هنا تانى
تشرفنى زيارتك

الفاتح اليعقوبي said...

السلام عليكم
كيف حالك يااستاذة
العيد القادم باذن الله سيكون من أفضل الاعياد التي قضيت في حياتي لاني وقتها سأكون قد أنهيت جيشي والله الستعان
وعامة أي مدونة هي مدونة شخصية ومن حق صاحبها الفضفضة علي صفحاتها ليفرج عن نفسه وليجد من يشاركه وينصحه فيما كتب
وفقك الله
والسلام

walaa rizk said...

احمد بدر الدين

انا احساسى مازال رائع ولا شئ يفسده الا قليلا
الأشياء الجميله فى الحياه عميقه جدا
أعمق من تصوراتنا

وطبعا تعلق براحتك البيت بيتك

...............
سمسم سما

ربنا يخليكى بجد
وان شاء الله اجيبهم

...........

لو عرفوه هيحبوه
مدونتكم رائعه وان شاء الله اتواصل معكم

..........

فارس الحريه

اهلا بك يافندم
وفعلا تلك سنه الحياه

ويارب اجيبهم بقى
دعواتكم

..............

الاختان عاشقه الشهاده وعاشقه فلسطين

نبضكم واصل الينا دون زياره

وحشتونى جدا وجزيتم الخير على طلتكم

.............

مهاجر فى وطنى

يافندم المدونه مدونتكم تشرفونا

ودا شرف لينا احنا

.............

الفاتح اليعقوبى

الحمد لله بخير حال

ويسر الله اموركم فى كل خير

اما بالنسبه للفضفضه فأحيانا نعمم الحديث ليكون أوقع ولكن نحتاج صدقا للبوح كثيرا

زهرة(جنى)الاسلام said...

السلام عليكم
طريقة الكتابة رائعة
ومدونتك أروع
اتمنى التواصل عبر المدونات