Friday, May 2, 2008

قوقعه



غريب عنوان التدوينه انهارده غريب جدا.لكن انا هنا بس برتاح هنا على مدونتى وانا بكتب بس برتاح.حتى لو كلامى


كان بضيق او حزندده جدا قبل ما اكتب الموضوع ده لانى مش عارفه ياترى لو كتبته هرتاح ولا لأ.المهم قررت انى


اكتب اكتب واترك لخيالى العنان.احيانا الواحد بالرغم من الحياه اللى كتير بيحسدوننى عليها والموهبه والحركه والنشاط فىالكليه وحاجات كتير ربى ربنا ادها للواحد.الى ان بيحتاج انه يتخلص من كل ده.ويعيش بعيد عن الناس ولو فتره


يعيش ويسرح بخياله ويخرج ابداعات رائعه .ابداعات تخرج كل طاقاته.او انه يذاكر وبس عشان الامتحانات برضه


هيطلع ابداعات.اناهرده ولاول مره بكتب على مدونتى بصراحه شويه.انا عارفه ايه اللى مضايقنى وعارفه السبب بس


مش لاقيه حل والحل صعب اوى.اوى بعيد وعارفه انى اللى بيروح مش بيرجع ومش عايز اتكلم من زمان عشان مضايقش ناس كتير بتحبنى بس غصب عنهم بعدوا عنى.لكن انا منكرش ان كتير بيقولولى ان نشاطى فى الكليه


وحاجات كتير فى حياتى حلوه ونفسهم يعملوا كده.هو شافه الجزء الحلو بس شافوا اللى هما عايزين يشوفوه

كل لما اقرر انى هاتكلم مع حد من اصدقائى اللى بثق فيهم احس انهم برضه مش هيفهمونى

اللى انا فيه اكيد حاله وهتعدى.بس نفسى اعرف ليه ليه الواحد حاسس انه ماشى فى طريق طويل اوى وبيعمل حاجات كتير اوى وحواليه ضغوط كتير برضه وشايف الصح وشايف الغلط وعارف طريقه ومحدد وجهاته.انا عارفه ان طريق الجنه حف بالمكاره وعارفه كل حاجه وعارفه ان لازم نصبر على الطريق اللى احنا اختارنه.وربنا اكيد هيسدد خطانا

اكيد كل واحد نفسه يوقف وقفه مع نفسه ويقولها انتى اصلا مين ورايحه فين وعايزه ايه


الطريق فى ناس كتير زى وماشيين ف نفس الطريق بس برضه تاهوا جواه

وبقوا زى اى حد

هل القوقعه هى الحل


مش بدل الاسلام والله


لكن هل الواحد محتاج انه يعيش قوقعه لفتره معينه


مش هاكتب عليكوا خبر


انى اتمنى انى اذهب لمكان بعيد وميكونش معايا كمبيوتر

ولا كمان معايا موبايلى


واعيش مع نفسى لبضعه ايام


بس هأخد معايا ورقه وقلم

اسجل فيهم احساسى



يااااااااه يارب تحقق امنيتى ديه وأروح مكان واقعد فى حته محدش يعرفنى فيها


مش اكتئاب ولا انغلاق


لكن هأعيش زى القوقعه ايام بس


واكيد هارجع

من زمان نفسى اعمل كده


لكن بجد مش بقدر ابعد عن المدونه اكتر من اسبوع


لانها جزء من حياتى مهم اوى


كمان ياجماعه حتىلو عيشت زى القوقعه فتره مش عارفه هل حياتى هتتغير ولا هتفضل زى ماهيه


والواحد كتير بيحتار بين امور كتير


هو على ثغر من ثغور الاسلام مينفعش يسيب مكانه


وبعدين يرجع يقول محتاج اب دات


محتاج اعاده هيلكه لنفسه


طبعا لو الواحد استشعر(الله غايتنا) هيرتاح جداااا


لكن بصراحه انا مش عارفه اكتب ايه واكمل بأيه


ممكن حد يكملى البوست


ممكن ارائكم


ممكن اراء تكون حاسه بكل كلمه كاتبتها


هل ممكن استحمل انى ابقى قوقعه لفتره معينه

؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سؤال قد لا اجد له اجابه


هل ممكن اجد حل.؟


ام كل الحلول مسكنات

ملحوظه


نا مش مكتئبه من الامتحانات ولا حاجه


ولا عندى يأس


بس انا واحده حاسه انى مره واحده بقيت فى حاجات كتير فى حياتى واحداث واشياء

وخايفه ما ابقش قد كل ده


او مش عارفه؟؟؟


مش عارفه الواحد بيفكر صح ولا لأ


انا عارفه ان الحمد لله اختارت طريق غيرى نفسه يمشى فيه


لكن جواه الطريق عثرات


محتاجين نكون جمب بعض فيها


انا بكتب مش عشان عايزه الحل


لأنى عارفه جزء من الحل


لكننى بكتب كنوع من الفضفضه لعلى اجد حد يجد معى الحل بعيدا عن المثاليه


لاننى ارجوكم بلاش حلول مثاليه


كفايه كده عشان انا طولت اوووووى


عاشقه الاقصى



29 comments:

Anonymous said...

شعور حضرتك شعور ناس كتير اوى وانا منهم

كتير اوى الواحد بيحس إنه نفسه يسيب مكانه

بس بيرجع تانى ويقول ازاى تسيب حاجه ربنا اختارك تكون فيها

ومدام ربنا اختارك تكون فى المكان فهو اكيد عارف انك هتسد فى المكان ده وعمره ما هيسيبك طول ما انت معاه وبطيعه

وانا راى الإنسان الإجتماعى والنشيط عمر ما القوقعه هتكون حل

لأن القوقعه هتزيد حزنه ةاكتئابه

لانه مش متعود يبقى لوحده


بس من ناحية تانية برده

انا بحس انى وحيد
يمكن العيب فيا مش بعمل زى بقيت الشباب وافتح قلبى لأى حد زى ما كتيير بيعملوا


فالقوقعه احيانا بتكون الحل الوحيد او الخيار الوحيد قدامك


بس الواحد اما بيقرب من ربنا وبيحس انه معاه بجد احساس فوق الوصف وبيجى بعد فترة من الطاعه

لكن اما الواحد بيبعد عن ربنا وبيبقى لوحده فبيبقى الواحد فى حاله فوق الوصف


اهم حاجه الواحد يعد قعده بسيطه ولو فى الأوضه بتاعته ويقفل النور ويعد يحسبها مع نفسه هو هدفه ايه وعايز يعمل ايه وحاله ايه مع ربنا و نفسه يكون ايه


ويخرج وهو عنده عزيمه انه يعمل الحاجات مهما كانت العواقب

ونفس العيب إلى بقع فيه فى اصحابى إلى يثق فيهم وبرده مش بحب اكلم معاهم فى حاجات كتير مضايقانى لأنى بطيبعتى مش بحب افضفض لحد

وده غلط وهو السبب للحالات إلى بتجيلى كل شوية

وبسببها حاجات كتير اوى بضيع منى


بسبب بجد الواحد بيلف يلف وفى الآخر مش بيلاقى غير ربنا يعد يكلم معاه ويحاوره ويدعيه بكل بساطه ويقول يارب انا بحبك يارب ونفسى تبقى معايا ونفسى ابقى جند من جنودك فى الكلية
يارب متسبنيش يارب يارب خليك معايا
كده يعنى

وبجد الحال بيتغير كتيير


جزاكى الله خيرا

walaa rizk said...

جزاك الله خيرا على المرو والزياره ديه

لكنى بجد وبصدق والله

حاسه انه فعلا شعور ناس كتير

طب اكيد اما فينا حاجه غلط اوبعدنا شويه
بصراحه انا مش عارفه

لكن القعده مع نفسك حاجه رائعه بس طبعا مش تتطول

عشان حاجات كتير اوى ممكن نبقى سبب فى ضياعها

واكيد لما الواحد بيقعد مع ربنا ويحكيلى لربه بيرتاح جدا

انا بعد اما كتبت البوست قرأيت ايات فى سوره غافر(فاصبر ان وعد الله حق واستغفر لذنبك وسبح بحمد ربك بالعشى والابكار)

وكان ربنا بعتلى رساله بيقولى هو الصبر

ان شاء الله احاول اخرج بسرعه من الحاله اللى مش باينه عليه لكن جوايا

Anonymous said...

مممممممممممم


فكره جميله


ههههه

بيقولوا : ان الانسان متمدن بطبعه ويحب الانفتاح

:d

walaa rizk said...

اهلا بك ع المدونه

يا اخ حسام

لكن ايه هيه اللى فكره جميله
انا بتكلم عن شعور او حاله معينه

مش للابد

عاشقه الاقصى

الزهراء said...

زى ماقلت لك ياحبيبة قلبى قبل كدة ان رأيى ان دة مدخل من مداخل الشيطان بييجى للواحد لما يكون الواحد بيفيد دينه أوى بمعنى انه أكتيف فاوعى تستسلمى أبدا واجمدى اه مفيش مانع من الخلوة بالنفس قليلا ومحاسبتها كثيراانطلاقامن حاسبوأنفسكم قبل أن تحاسبو ولكن فلننهض سريعاونزداد ثقة بأنفسنا,كان الله معكى ووفقكى الى مايحب ويرضى

الزهراء said...

زى ماقلت لك ياحبيبة قلبى قبل كدة ان رأيى ان دة مدخل من مداخل الشيطان بييجى للواحد لما يكون الواحد بيفيد دينه أوى بمعنى انه أكتيف فاوعى تستسلمى أبدا واجمدى اه مفيش مانع من الخلوة بالنفس قليلا ومحاسبتها كثيراانطلاقامن حاسبوأنفسكم قبل أن تحاسبو ولكن فلننهض سريعاونزداد ثقة بأنفسنا,كان الله معكى ووفقكى الى مايحب ويرضى

rtrcbh said...

السلام عليكم
نفس عميـــــــــــــــــــق
أخدته وانا اكتب هذا التعليق
وتذكرت كلمات المفكر العظيم ((سيد قطب )) حينما تحدث عن العزله وفؤائدها وكيفيتها واضرارها
اما انت يا عاشقه الاقصى انصحك بالااندماج لان ما تهدفين اليه ليس تلك العزله المطلوبه
وخلى بالك فى فرق بين الاندماج وكثرة المخالطه التى تميت القلب كما قال عنها ابن القيم رحمه الله
واشجعك واحيك على موضوع الفضفضه لما تكونى بمثل هذه الحاله دائما كنت انصح كل من حولى بهذا الامر ان يكتبوا .. يكتبوا كل ما فى انفسهم أن كانو لايستطيعون البوح به لاحد يكتبوا حتى فى ملف ورد ويبقوا يمسحوه بعد ذلك اتمنى لك مزيد من التوفيق واسال الله العظيم رب العرش الكريم أن لايجعل لك ذنب الاغفره ولاهما الافرجه ولا حزنا الا واذهبه ولا حاجه من حوائق الدنيا والاخره الاقضاه لكى
معذرة على الاطاله والسلام عليكم
د/أحمد جمال

الزهراء said...

على فكرة نسيت أقوللك ان الكتابة باللون الأحمرعلى خلفية زرقاء متعب للعين جداياريت تغيره يادكتور اللون الاولانى كان أفضل كتير معلش تعبينك معانا وجزاكم الله كل خير

walaa rizk said...

زهراء حبيبتى طلباتك اوامر
وكلام انت عارفه انى كنت ببغى انى افضفض لانى كنت حاسه انى لازم اخرج عن صمتى بقه
وماتخافيش انا بس محتاجه اعيد ترتيب نفسى من الداخل وانتى عارفه ان عمرى ماهاسيب اى مكان ربنا حاططنىفيه

د\احمد جمال

بجد اهلا بحضرتك ع مدونتى
وكلماتك فعلا فرقت معايا

لانى محتاجه الناس تتدخل وتتكلم وتقولى

بس انا مش فاهمه قصد حضرتك الاندماج والمخالطه ياريت حضرتك توضح؟

جزاك الله خيرا

rtrcbh said...

الاندماج بمفهوم بسيط لدى يعنى المعامله الهادفه والتحرك بالعمل الجاد وسط المجتمع والحياه بكل ما فيها
المخالطه ليست المقصود بها الاختلاط بين الذكور والاناث فى مفهومى هنا ولكن هى تعنى لدى وجودك وسط من حولك ولكن بلا فائده لا قيمه لك ولا تاثر ولاتغيير ولاجديد دى بسميها مخالطه لاانتى بتستفيدى منها بشىء بل بتضرى بمن حولك بدون ان تشعرى ولامن حولك يستفيد منك بشىء
وهى ما قالها فيها ابن القيم ضمن الاشياء التى تميت القلب .. كثرة المخالطه للمزيد من المعلومات على الايميل ان شاء الله وجزاكم الله خيرا

asmaa said...

حبيبتى عاشقة الاقصى...طبيعة جداا اننا نمشى فى طريق طويل...وكويس قوى انك ما ذكرؤتيش انه طريق...كويس انه طريق واحد مش ملتوى بيوصلك للهدف...ممكن يكون طويل لاكنه فى وجه واحدة انتى عارفاها كويس والحمد لله ع انك وصلتيله...نيجى بقه ع طوله...كان فيه حاجة كده اللى هيا لو شغلتى نفسك شغلتك عن المصية ولو تركتيها شغلتك المعصية تقريبا حاجة زى كده...يعنى الطريق مش هتحسى بيه طول ما عندك اهداف وشغل وعمل...اه صحيح الواحد بيحتاج يرتاح...وده الصح...وبقولك ابعدى وصفى ذهنك ..وعيدى حساباتك ...ودشئ طبيعى ...وربنا يوفقك ودايما ياحبيبتى اشوفك بخير

walaa rizk said...

بجد كلماتك ديه انتى عارفه انى بنتظره اوى
وبحسه اوى لذا بقولك انى مش هبعد اد ما هعيد حساباتى جوايا

بجد مرورك وزيارتك فرحتنى اوى

وارجع اقول لازم نصبر

ابراهيم said...

اعتقد ان هناك شعور ما بالرتابة واشياء الواحد نفسة يعملها بس خايف يعملها هناك اصبحت حاكمة علي شخصيتة :::::::::::: روتين
ادعوكي لزيارة مدونتي واتمني التواصل الدائم بيننا

walaa rizk said...

جزيت خيرا ع المرور

وانا ان شاء الله قريبا هانزل تدوينه تلخص ما توصلت اليه من الحل للحاله ديه

Anonymous said...

ربنا يثبتنا على الطريق

walaa rizk said...

آمين يارب العالمين

يثبتنا ع الطريق

جزاك الله خيرا ع المرور
يا أخ ابن الاسلام

الكاتب احمد كاجوال said...

طبعا لازم أشكرك في البداية علي تعليقك ثانيا لو انتي بنت يريت تشاركيني في مدونة الصحبة لأني بعرض وجة نظر الشباب فقط في الجامعات ارجوكي يريت المدونة بتعتي لم يتم أستكمال بنأئها حتي الأن و أكيد حتنشري فعلا الخير معانا لأن رأي الصحبة رأي شباب لا فتيات أبدا حتي الأن ولم يتم تفعيل الفتيات حتي الأن ,,, تعلي معانا الصحبة أكيد حنبقي أحسن ,,, حاجة أخيرة أتمني أكون في مدوناتك المفضلة بوضع رابط مدونتي أو البنر الأعلاني بتاعي وشكرا جزيرا علي أي حاااااااال
أحمد كجول
http://so7bah.blogspot.com/

walaa rizk said...

جزيت خيرا على المرور

بس فين تعليقك؟؟؟

صريح أوي said...

السلام عليكم
انا موافق تماما علي كل الكلام الجميل ده
فعلا لازم فترة كده
نقف فيها مع النفس خاصة في مرحلة الطلبة
اكيدهتكون مفيدة جدا
بس خليها بعد الامتحان
عالعموم ربنا يوفقك لأفضل الطرق
ودي نصيحة مني خبرة قديمة بقي
في الاكتئاب
لا تجعلي مشاغل الحياة
تلهيكي عن فترات لتقييم النفس
والهدوء والراحة
جزاكم الله خيرا
******

فارس الأزهر .. معاذ فتحى said...

السلام عليكم
حياكم الرحمن أختنا عاشقة الأقصى
دائما ً ما أسمى مثل هذا الموضوع .. أسميه فضفضه
فحقا ً الشاعر أو الكاتب قد يجد من قلمه وورقته أنيسا ً لا يجده فى عالم الأحياء
ويا للعجب ورقة وقلم من عالم الجماد لكنهما فاقا حدود الأحياء وانطلقت كلماتهم لإحياء قلوب ٍ ماتت
كلام حضرتك رائع أختنا ربنا يكرمك
ولكن
أنا تعودت أن أقول كل مابداخلى
وهنا أقول
ما أجمل الفصحى
حين نجعلها أساس حديثنا فى مدوناتنا
قد نتلاعب بالفصحى ونجعلها سهله أو صعبه
وفى النهايه تكون هى الفصحى
وأنا فعلا تخيلت هذه الفضفضه التى كتبتموها بالفصحى
فوجدتها رائعه إن كانت بالفصحى
لعله رأيى
ولعلنى على خطأ
ولكن هذه نصيحتى

جزاكم الله خيرا
وتقبلوا مرورى

أبو نور الدين said...

من خلال موقعى المتميز أحب اقول لك إن دى حالة من الهروب كنت بمر بيها زمان زمان أوى وبعدين من خلال موقعى برضه أحب أقول لك ولكل الشباب المكتئب أو اليائس متفتكروش نفسكوا إنتو الجيل اللى شاف اللى محدش شافه
الحياة أبسط من كدا ومش محتاجة فلسفة وكلام كتير
حلوة الفضفضة حلو الكلام ما أجمله
وانا مش هقول لك إثبتى والطريق طويل والكلام الكبير ده
أنا هقولك كلمة واحدة بس أو ممكن أكتر من كلمة
أنا خايف تكونى بتينى بيوت على الرملة
أى موجة خايبة هتهدها
وأى خدمة يا دكتورة

walaa rizk said...

ffصريح اوى

بجد جزاك الله خيرا على تعليقك وع زياره مدونتى


معاذ فارس الازهر

ماأروع الكلمات حين تعبر ع صاحبها حينها نترك قيمه ان الله قد
منا علينا بان نكتب ونخرج ما فى خلجات صدورنا

اما موضوع الفصحى فأنا بحاول والله المستعان
جزيت خيرا ع المرور

اما ابو نور الدين اخى

الغائب الحاضر

انا بصراحه مش عارفه اقولك ايه

ع فكره يادكتور احنا لاشباب يائس ولا محبط

احناشباب عايز ماتخليش الدنيا تلهيه

وان شاء الله رندعو الله انه يثبتنا

ام موضوع ان احنا فاكرين ان احنا شوفنا اللى محدش شافه

فاكيد لا طبعا

لكن ان تتكلم من خارج الحدث


وثانيا لا تخشى على القصور فلن تكون على الرمال

وحتى ان كان بعضها بنى على الرمال

فالموجه ساعات كتير بتقوى



وردى ان شاء الله لما اكلمك

تحياتى يادكتور

عمرو عبد الباري said...

الأخت عاشقة الأقصى
أنا مريت بالحالة قبل كده من سنتين
واشجع فكرة الفضفضة وأيضا فكرة ان يخلوا الانسان بنفسه لحظات وقد تصل الى ايام بس أهم حاجه يكون عارف هوه بيعمل ايه... وعاوز بعد الخلوة دي ايه..وعلى فكرة العزلة عمرها ما تكون حل

walaa rizk said...

د\عمرو عبد البارى
جزاك الله خيرا على التعليق وفعلا العزله مش حل لكن الخلوه للحظات بتجيب نتايج

منتظرين تعليقاتك دائما

ammar said...

السلام عليكم اولا
المدونة جميلة فعلا
وبالنسبه لموضوع القوقعه بقه
فالمطلوب حل مثالى فعلا
بس يكون مثالى عملى
يعنى الواحد احيانا لما بتزيد الضغوط على تفكيره بيبقى عاوز مايعملش اى حاجه ولا يكلم اى حد
علشان يخف الضغط عن تفكيره بس
لدرجة انه ممكن يفكر انه يغير اسمه
بس اعتقد والله اعلم ان بعد اللى انتى كتبتيه فى البوست ده
واللى هو بمثابة فضفضه
فانتى كده حليتى نص المشكلة
اما النص التانى فهو بسيط برده
بس ماتضغطيش نفسك فى التفكير اوى
وماتحمليش نفسك اكتر من طاقتها
ولو كل حاجه بنعملها بنجدد فيها النيه
اكيد ان شاء الله هانرتاح كتير
وهانحس بقيمة اللى بنعمله
ومش هانفكر نتقوقع ولو لثانية واحده
شكلى كده طولت
يلى سلامو عليكو
تحياتى
عمار

walaa rizk said...

جزاك الله خيرا على المرور

اخ عمار

عندك حق فى كل كلمه كتبتها

انا بجد فرحانه اوى انى لقيت ناس كتير اوى تعلقى على الموضوع ده لانى كنت فعلا محتاجه دعم من الناس المقاربين لفكرى او لطريقه الحياه
طول براحتك

المدونه مدونتك

جزاك الله خيرا ع الزياره الجميله
عاشقه الاقصى

"النجم القادم" said...

السلام عليكم

اختنا الفاضلة ربنا يعزك يارب

وتكونى دائما موفقه وعلى طريق الجنة سائرة

على فكرة انا دبستك فى التاجات تعالى شوفى اللى تحبي تجوبيه

Anonymous said...

عاشقة الاقصى انت عاشقة للحياة والامل فكيف من تعشق الاقصى يعنى ان تعشق الجنة تحس بهذا انت ينقصك كما كان عمرو خالد يفعل ان تمشى حوالى كل يوم ساعة وتفكرى ماذا تريدين وما فى خاطرك وما هو هدفك وفى اليل احضرى ورقة وقلم واكتبى كل ما توصلتى اليه وبعد ذلك سوف تخرجى بالهدف يا عاشقه اجعلى لكى هدف ثم ابداى بفهمه ثم اخلصى العمل لله واعملى واتعبى وضحى سوف تجدى النتيجه على فكره مينفعش تكون عندك الدكتوره ام طارق ور تذهبى اليها وتاخذى برايها وارجو ان تغيرى الوان المدونه كمان حولى تعرفى انا مين قبل ان تدخلى القوقعة

walaa rizk said...

النجم القادم جزاك الله خيرا على المرور

ودبستنا بس على مين انا جاوبت

شهيده اهلا بيكى هنا على مدونتى



وانا عارفه انتى مين

وع فكره انا عندى اهداف ومحددها

ولكن ساعات من كتر الضغوط حوالين الانسان بيبقى عايز ينعز ل شويه وعلى فكره تعليقك جه بعد لما كنت اكرمنى الله برسائله
بجد انا فرحانه جدا انك دخلتى مدونتى وبجد عايزه اقولك انى فعلا عملت كده
من زمااااان وكاتبه اهدافى فى ورقه

بس كنت محتاجه فتره من الوقت اقعد فيها مع نفسى واظبط حالى

لاننا للاسف بيبقى عندنا اهداف وعارفيين بس ساعات بنحس انها بعيده فمش نصبر

لكن اقرئ الموضوع الجديد هتطمنى ان شاء الله